Wednesday 29 April 2015

Emergency Chinese Recipe: Steamed Chicken with Sesame Seed Oil





Sesame Oil Steamed Chicken Rreast
Wah tajuk entry, kemain lagi ya......bombastik ler kononnya tu.

Biasanya kan, kalau kita lalu berdekatan dengan restoran Cina ataupun berjiran dengan orang Cina, memang sedia maklum kan bau masakan diorang ni agak kuat...ada ketikanya wangi sangat.....well, at least bagi aku lah, aku tak rasa terganggu pun.......

Dan setelah diselidiki (konooonnnnnnnn), diorang ni banyak menggunakan minyak bijan dalam masakan rupanya. Lebih-lebih lagi kalau dalam pantang ---- lagi digalaakan guna minyak bijan ni dalam masakan. Ingat lagi setiap kali berpantang dulu, MIL mesti belikan minyak bijan ni, tapi biasalah, bila dah berpantang cara Melayu, mana nak guna minyak bijan ni dok.....hehhehe....

Banyak rupanya khasiat minyak bijan ni. Maka di rumah, aku memang sentiasa ada stok sebotol. Botol taklah besar mana, dalam 500ml je. Biasanya aku beli di kedai organik/Aeon Big/Jusco, label di botolnya adalah "Organic Roasted Sesame Oil". 




Kadang tu, bila dah buntu sangat nak masak apa, aku guna minyak bijan ni lah. Sebab aromanya sangat wangi satu rumah. Stimulate appetite gitu. 

Kaedahnya senang sangat. Biasalah, aku kan suka buat resepi yang simple gilerk ni. 

1) Ayam/Ikan --- lumur dengan Himalayan salt + black pepper coarse
2) Racik halus halia
3) Hiris nipis/cincang bawang putih ---- banyak-banyak, lebih daripada 4 ulas. 1 labu lebih afdhal. 
4) Taburkan dalam bekas steam bawang putih dan halia tu. 
5) Masukkan sekata 3 sudu besar minyak bijan. 
6) Steam 25 mins. 

Siap. Mudah. Cepat. Menyihatkan. 

Bila makan tu, jangan lupa kunyah segala halia dan bawang putih tadi. Jangan dikuis-kuis letak tepi kemudian dibuang. No, No, No!

Sebab nak harapakn kita ni makan bawang putih mentah, memang jauh panggang dari api kan. So makanlah yang dah dimasak ni. Untuk anoks memang aku buat cara macam ni, lebih-lebih lagi bila mummy suapkan, memang diorang tak perasan pun mummy suap bawang putih.....hahahahha......

Till then see ya.

Stay Healthy the Right Way

2 comments:

  1. saya pun suka minyak bijan, kalau goreng sayur tu last sekali bila dah tutup api letak minyak bijan, sedap sangat especially bila masak bok choy n lobak putih, bila masak nasi ayam pun guna minyak bijan untuk glazekan ayam, tapi kalau hangit memang xleh blah rasa minyak bijan tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good idea wani ! Letak pada sayur....nanti nk buat jugak la. . Thank you

      Delete