Tuesday 31 March 2015

Freeze your Tempe




Quick update. 

Suka makan tempe? Rata-ratanya ramai yang suka kan.

Tahu kah kita ---- tempe adalah hasil daripada proses fermentasi/penapaian kacang soya. 

(Segala khasiat kacang soya hanya dapat diserap oleh badan sekiranya ianya telah melalui proses fermentasi ini).

Maka tempe kaya dengan probiotik ---- yang mana probiotik ni berfungsi sekiranya tempe dimakan MENTAH. 

Yup, jangan terkejut. Ada resepi masyarakat Jawa (jika tidak silap) yang menggunakan tempe mentah. Ala-ala kerabu gitu. Tapi aku tak pernah try lagi lah makan tempe mentah ni. 

Aku suka beli tempe banyak-banyak. Di Mydin Bertam ni, selalu ada stok tempe yang fresh. Maka aku tak lepaskan peluang borong 7-8 paket. 

Bukan senang oiiii nak jumpa tempe fresh. 

Apa yang aku buat dengan tempe banyak-banyak tu? 

Potong memanjang macam fries ---- Lumurkan dengan garam kunyit/rempah yang disukai --- Susun dalam ziplock bag --- freeze kan ---- Bila nak masak, tak perlu thaw, terus aje masuk dalam minyak yang panas (untuk goreng) ---- Ready as finger food / snack for kids.

Easy right?

Till then see ya.

Stay healthy and beauty the right way!

1 comment:

  1. menarik idea ni, saya pernah goreng siap2 tempe kemudian letak dalam zip lock bag bw pergi terbang ke luar negara untuk adik-adik yang kempunan tempe cicah kicap, dah bertemu aje terus panaskan dalam microwave... budak2 bagus makan tempe sebab tinggi kandungan protein. vegan pun makan tempe sebagai sumber protein.

    ReplyDelete